Tuesday

MATTA FAIR

BY Aidil IN 2 comments

Ahad lepas 15/3/2009 aku dan tunang aku pergi ke PWTC kerana ada pameran MATTA Fair. MATTA bermaksud Malaysian Association of Tour and Travel Agens Fair. So tujuan aku pi sini adalah untuk membeli package perlancongan. Sampai di jalan Kinabalu jalan sesak kerana ramai pengungjung hendak pergi ke MATTA di PWTC tersebut. Bila aku melangkah masuk ke banggunan PWTC, aku melihat begitu ramai pengunjung yang hendak ke MATTA Fair ni. Di banggunan PWTC bukan ada MATTA Fair malah ada Pameran Pendidikan iaitu pemeran Universiti tempatan dan luar negara. selain itu, ada pameran peralatan barangan elektronik. Tapi kebanyakkan pengunjung pergi ke MATTA Fair ini.

Aku baru pertama kali peri ke MATTA Fair ni. Rupanya nak masuk ke MATTA Fair ni, kena bayar. Bayaran masuk Rm3 je. Sepatutnya tak perlu bayar pun. bukannya pameran dinasor yang memerlukan modal dan pekerja yang ramai. Aku rasa tak puas hati ada pihak mengambil kesempatan untuk mendapat keuntungan daripada pengguna ni. Penganjur mestilah dapat untung kerana mendapat duit sewa booth (gerai)daripada syarikat travel tersebut.Mustahillah tak untung.

Bila aku masuk kedalam Hall 1 di Banggunan PWTC ni, memang penuh dan sesak di dalam hall 1 nie. Suasana begitu bising dengan suara pekerja2 syarikat travel menjerit2 utk mendapatkan pelanggan mereka. Banyak booth (gerai) di dalam hall 1 nie. So, target utama aku ialah mencari booth travel Sabah. Akhirnya aku jumpa gak booth travel Sabah nie. Dalam booth nie ada lebih kurang 10 syarikat travel nie yang menawarkan package ke Sabah. Macam2 package ada. Package bermula dari 200 lebih hingga ke 4-5 ribu. Boleh tahanlah harganya. Pada mulanya aku nak pergi beli package pulau2 di sabah nie. Bila tgk harganya memang aku tak mampu nak beli. Untuk aku sorang bolehlah. Tapi akukan nak pergi berdua. Huhuhu..

So aku servey gerai2 sabah ni. Last sekali aku berminat dengan package ke Kota Kinabalu 3 hari 2 malam di hotel shangri - La. Harganya Rm350 seorang. Package tersebut ada snowcling di pulau Sapi, Tranfers and return boat di Pulau Sapi. BBQ lunch di Pulau Sapi. So mcm menarik je. Tp mcm mana nak pergi? Tiket kapal terbang tak beli lagi. Aku kena beli tiket kapal terbang ke Kota Kinabalu (KK) hari ini juga kerana promosi Air Asia akan tamat pada hari ini. MATTA Fair nu pun pada hari ini gak. Jadi aku kena pergi cyber cafe untuk membuat pembelian online tiket kapal terbang. Tp di mana cybercafe kat sini? Aku masih berfikir dan mecari idea bagaimana aku hendak mendapatkn tiket kapal terbang ke KK ni.


Sedang aku mecari dan berkeliaran di hall 1 ni, aku terdengar suara orang bertanya di mana booth Air Asia? orang tu mengatakan di bawah lepas tangga. So aku pun tanya semula kepada orang yang bagi tahu tu kerana aku kurang pasti dengan jawapan yang diberikan tadi. Jawapan yang diberikan sama jer. So aku malas nak tanya panjang lebar aku pun mencari2lah booth air asia. Kaki aku lenguh kerana berjam2 aku berdiri di MATTA Fair nie. Tahan jelah. Target aku belum jumpa lagi. so aku kena cari sampai dapat. Akhirnya aku jumpa Banner Air Asia. Tp aku melihat pekerja mereka tidak memakai baju Air Asia pun. Aku tgk2 pekerja2 mereka. Semuanya sibuk dengan pelanggan. Pendekkan cerita aku dapat beli tiket ke KK dengan harga Rm176 pergi dan balik bersama dengan tunang aku. Tp aku bayar service Rm40 kerana menggunakan kad kredit sykt tersebut dan Rm 20 untuk service mereka. Terpaksalah aku beli kerana kad kredit aku tidak boleh digunakan kerana aku terlupa password secure online.

Lepas beli tiket kapal terbang aku terus ke syarikat travel ke KK yang menawarkan package tadi. pekerja tadi menegur aku "you dari tadi tidak balik lagi yek? Sudah malam nie". Eh. baru aku perasan jam sudah pukul 7.00. lama gak aku di MATTA Fair nie. Dari pukul 1 lebih. Seteleh diterangkan oleh mereka aku bersetuju utk membeli package tersebut. Kami akan pergi ke KK pada 2 ogos 2009 menaiki kapal terbang Air Asia.

2 comments :

  1. *Sepatutnya tak perlu bayar pun. bukannya pameran dinasor yang memerlukan modal dan pekerja yang ramai*..
    ahaha..
    tau xpe..
    sy pnh msuk..
    tah ape2 tah..
    mahal lak tu..

    uhuhu lame x bce blog awk ni..

    ~cik syam

    ReplyDelete
  2. en aidil..
    bile awk nk update kn blog awk ni..
    sy nk bce..

    ~cik syam

    ReplyDelete