Wednesday

Berkampung dihospital.

BY Aidil IN No comments

Klinik Pakar Kanak-Kanak An-Nur, Bangi.

Pada 30/4/2014 aku dan isteri membawa aqil pergi ke klinik Pakar Kanak-Kanak An-nur Bangi kerana hendak memeriksa mata Aqil yang sebab tak baik lagi. Sebelum itu aku dah bawa aqil ke klinik biasa tp doktor bagi makan ubat alahan je. Ubat dah nk dekat habis tp tak baik2 lagi. so bawalah ke Pakar Kanak-Kanak An-nur.

Bila masuk bilik doktor dan terangkan masalah Aqil terus doktor suruh baringkan Aqil dan periksa seluruh badannya. Doktor tgk je dah tahu masalah yang dihadapi oleh Aqil. Doktor suspek masalah buah pinggang (Neprotic syndrom). Terkejut dan berderau darah aku bila doktor cakap mcm tu. Tapi doktor nak memastikan keadaan Aqil dengan lebih tepat, doktor suruh Aqil kencing untuk menjalani ujian bagi memastikan jawapan yg lebih tepat lagi. 

Dah 1 jam bearlalu tp aqil tak nak kencing. Doktor menyarankan anak aku di bawa ke hospital segera supaya membuat pemeriksaan dengan lebih lanjut di sana. Doktor memberi aku surat sokongan supaya anak aku diperiksa dengan lebih detail lagi.



Hopsital Serdang
1.00 tengah hari tiba di bahagian kecemasan Hospital Serdang dan ambil nombor giliran. Tunggu 3 jam baru dapat jumpa doktor perubatan. Kami tunggu penuh dengan kesabaran di jabatan kecemasan ini. Apa masalah yang menyebabkan lambat berjumpa dengan doktor ni. Mungkin doktor di Malaysia masih kurang.

pukul 3 baru jumpa doktor dan memeriksa Aqil. Doktor mengambil darah dan air kecing Aqil untuk diperiksa dengan lebih lanjut. tangan Aqil dicucuk dengan jarum. Pada mulanya Aqil menahan kesakitan dan tidak menangis. Tp doktor muda ni masih tidak jumpa saluran darah aqil kerana tangan aqil sudah gelembung dan dipenuhi dengan air. Doktor menukar tangan sebelah kiri pula. Aqil masih menahan sakit dan lama kelamaan Aqil menangis. Kesian aku tgk Aqil. Tapi apakan daya kerana perubatan dan kesihatan Aqil aku perlu bersabar dengan tindakan doktor muda tu.

Selepas semuanya selesai doktor mengatakan tunggu result lagi 1 jam hingga 1 jam 30 setengah lagi. Masa tu jam dah menunjukkan pukul 3 lebih. Dalam masa menunggu tu aku banyak berdoa kepada Illahi janganlah posotif keputusannya. Selepas 1 jam lebih kami kembali ke bilik doktor dan keputusan yang aku inginkan meleset kerana keputusan air kencing aqil postif dengan protein. Jadi Aqil perlu di masukkan ke dalam wad dengan segera.

Aku menahan kesedihan dan sebak di dalam hati Sambil menolak Aqil dengan wellchair ke wad kanak-kanak 5A. Dalam perjalanan ke wad 5A aku tidak dapat menyimpan kesedihan itu. Air mata aku mengalir ke pipiku. Aqil duduk di wellchair dan diam saja kerana merajuk tak nak duduk dalam hospital.
Setibanya di wad 5A itu aku menangis tak nak duduk sini dan tak nak tidor sini. Kami memujuk aqil sehinggal aqil faham dengan keadaannya itu.



Keperluan Barang di Rumah
Aku perlu balik ke rumah kerana perlu menyediakan barang-barang yang sepatutnya. Dalam perjalanan aku memandu sambil menangis sahaja. Aku tidak peduli dengan keadaan orang dan kereta disekeliling aku. Aku hubungi bos ditempat kerja aku kerana aku ingin batalkan kursus aku pada 5/5/2014 di Pulau Bidong, Terengganu. Pada mulanya aku dapat cover kesedihan itu, Bila dia tanya kenapa terus aku menangis dan tak boleh nak cakap. Sampai di rumah aku rileks jap kerana kepenatan dari pagi sampai ke magrib aku beerurusan dengan doktor. Tenangkan fikiran seketika. Selepas mengambil pakaian aqil dan isteri aku, terus aku gerak ke hospital Serdang. Aqil dah okey duduk di situ. Dia berlari dan buat bising je di dalam wad tu. Pukul 11 malam aku pulang ke rumah kerana hanya seorang penjaga sahaja dibenarkan berada di wad tersebut.
 




0 comments :

Post a Comment