Monday

4 hari 3 malam di Bukit Tinggi, Padang.

BY Aidil IN 307 comments

PERHATIAN: Pengujung yang ingin meninggalkan komen di ruangan tajuk ini tidak dapat dipaparkan, Sila tinggalkan komen anda di ruang yang satu lagi untuk maklum balas dari saya. KLIK SINI untuk tinggalkan komen anda. Saya akan membalas post dan komen anda



14 Januari 2012 aku sekeluarga dan hasrik sekeluarga pergi ke airport LCCT. Kami akan berangkat ke bukit tinggi menaiki kapal terbang airasia jam 3.30 ptg waktu malaysia..

3.30 ptg waktu Indonesia, Kami tiba di lapangan terbang Minangkabau. Perjalanan dari LCCT ke padang hanya mengambil masa 50 min sahaja. Kami di sambut oleh Pak kamal. Aku kenal Pak kamal ni melalui bloger2 yang dah pernah ke Bukit Tinggi. Dua minggu sebelum nak ke Bukit Tinggi aku membuat selidik bloger2 dan menghubungi hotel2 yang ada di Bukit Tinggi. Masa tu, bil aku melambunglah sikit. Nasib baik tak banyak..fuhh..lega..

Air terjun Lembah anai

Pemandangan di atas Hotel Imran
Balik citer tadi, Pak Kamal sudah menunggu kami di luar airport. Kami menaiki sebuah MPV Enova. Sewa Rp350000 sehari. itu pun aku minta tawar. kalau tak rp450000 gak. Kami mula berangkat ke Bukit Tinggi dan singgah di air terjun lembah anai..Indahnya air terjun ini..Kami melihat panaroma dan keindahan airtenjun ini. Menurut Pak Kamal, Kalau kita basuh muka atau mandi air terjun ini, kita akan kelihatan muda. Nampaknya hari semakin gelap, perjalanan ke bukit tinggi masih jauh lagi. Tak silap aku dari padang ke bukit tinggi lebih kurang 90 km. Penjalanan  mengambil masa 2 jam..Biasalah jalan lereng2 bukit, selekoh, dan banyak lori. Kami sampai di sana jam 8.00 malam. Pak kamal bawa kami ke gerai makan. Aku tak ingat apa nama kedai makannya..nampak gayanya pak kamal sudah biasa dengan kedai ni. Bila aku sampai dah ada orang dari malaysia tgh makan nasi padang. Tergiur aku melihatnya...huhuhuh.. Hidangan telah di hidangkan di atas meja. Banyak lauk-pauk nasi padang. Kami makan jelah apa yang ada atas meja. mana makanan yang kami tak makan, kami ketepikan..Selepas itu kami check in di hotel Imran dengan kadar sewa bilik Rp200 ribu semalam. Malam tu kami tak berjalan dan hanya lepak di dalam hotel je. Masa tu angin sangat kuat. Kesejukannya sampai ke tulang...


Lauk nasi padang

Pemandan dari Ngarai Siruk
Hari kedua, kami di bawa pak kamal ke ngarai siruk dan lubang japang yang tidak jauh dari hotel kami. Menenangkan bila melihat keindahan di sini. Nak masuk ke ngarai siruk ni hanya bayar Rp 4000 je. masih murah. Kalau lubang japang Rp 6000. Kami tak masuk kerana masalah2 yang tidak boleh dielakkan. Iyerlah jauh tu nak masuk lubang Japang . 



Lubang Japang.
Pemandangan di kelok 43
Salah satu kedai Pandai Sikek.
Selepas berehat di sana kami di bawa ke Tasik Meninjau. jauh gak tasik ni. lalu sekitar kampung2. Nak pegi ke tasik ni mesti lalu keluk 44. Maksud keluk ni adalah selekoh. Kami singgah di kelok 43 dan minum kopi di gerai yang ada di situ. Kami hanya melihat tasik meninjau dari atas bukit jer. iyerlah masa dah terbuang 1/2 hari kat sana. kami mengambil gambar untuk di simpan buat kenangan. Selepas itu kami begerak dan berhenti makan. Selepas itu, Pak Kamal membawa kami ke Pandai Sikek iaitu pusat kraftangan yang terkenal di Indonesia. Orang di sini memang pakar membuat ukiran kayu dan membuat tenung..Kat sini memang kena tawar menawar. Kalau tak kena hentamlah..huhuhu...Selepas membeli belah di pandai sikek kami pegi ke pasar atas yang dekat ngan jam gadang. Bila turun kat situ, ramainya pengunjung dan pelancong..aku nak cari freeze magnet bukit tinggi nak buat oleh-oleh kawan2 dan adik beradik. lepas penat membeli di pasar atas kami kembali ke hotel Imran. Pada mulanya belah malam ingat nak pegi tgk teater budaya minang. tak silap sekali masuk Rp100 ribu seorang. Tp memandangkan dah penat jadi tak jadilah nak pegi...malam tu kami jalan2 di dataran jam gadang saja.




Pemandangan di Pasar Atas



kedai kerepek berlado Ummi Aufa.

Istana Pagar Ruyung.
hari ketiga, 7.30 am kami mula berkemas nak check out dari hotel Imran kerana kami akan check in di hotel dekat bandar padang. Dalam perjalan ke padang, kami singgah di kedai kerepek Saijai Ummi. Kat sini aku shopping sakan ngan kerepek2 beralado kat sini.Memang sedap kerepek kat sini. Pak Kamal kata gerai kerepek kat sini memang sedap dan terkenal  di bumi Minang ni. Lepas kami shopping kami terus bergerak ke Istana Pagar Ruyung. Tak sabar nak tgk istana ni. Masa tahun 2008 aku ada pergi ke padang tp tak dapatlah jalan2 kat sini. So kali inilah dapatlah melihat keindahan bukit tinggi ni. Dalam perjalan ke Istana Pak Kamal berhenti dan menunjukkan rumah ibu gadang. Bermulanya kisah minang di sini. Lepas tu Pak kamal menunjukkan sebatang pokok kelapa. Tinggi nun ke langgit. Pak Kamal mulakan kisah pokok kelapa tu, Pada mulanya pokok kelapa tu tegak. Lepas kejadian gempa bumi di Aceh tahun 2004 pokok kelapa tersebut jadi bengkang-bengkok mcm ular kena palu. Pak Kamal kata masa gempa bumi di aceh tahun 2004 pak kamal berada di bukit tinggi. Keadaan di bukittingi masa tu pun terasa gempa buminya sebanyak 18 kali gempa bumi yang besar dan berpuluh-puluh gempa bumi yang kecil. Kebanyakkan rumah-rumah di bukit tinggi semuanya rebah ke tanah. Termasuklah rumah Pak Kamal. Pak Kamal hanya tido di atas jalan raya je sehingga bantuan sampai. Sedihnya cerita Pak Kamal ni.
Tidak lama kemudian Pak Kamal bawa kami masuk ke kampung untuk minum kopi kampung. Kopi kat sini menggunakan daun kopi dan di kacau dengan batang kayu manis untuk menambah kenikmatannya. Bila di minum rasanya mcm air teh plak.huhuhu.. Kopi ni boleh mengurangkan kolestrol. Kata tukang jual kat situ. Lepas lepak-lepak minum kopi, kami terus menghala ke Istana Pagar Ruyung. Perjalanan ke sana mengambil masa yang lama. Tp memandangkan perjalanannya indah dan sejuk perjalananya mcm sekejap je.. Dalam perjalanan ramai orang kampung menjual durian. Kami singgah makan durian. Sama je rasanya mcm kat malaysia. Lepas melantak durian, kami bergerak kembali dan sampai kat sana jam 12:30 tgh hari. Fuhh...besarnya Istana Pagar Ruyung ni. Tinggi dia 3 tingkat rumah kat malaysia ni. Masa kami datang di Istana ni masih dalam renovation kerana Istana lama terbakar masa tahun 2008 di sebabkan lintas pintas. Lepas penat lelah mengambil gambar, Pak kamal membawa kami ke muzium rumah gadang. Bayaran masuk baru Rp4000 je. murah sgt. so nak ambil gambar kat sini memang cantik...Kat sini ada taklimat mengenai asal usul rumah gadang yang diberikan oleh pertugas muzium. 

makan jagung bakar pedas
Muzium rumah gadang
Selepas mendengar dan melihat adat rumah gadang di muzium rumah gadang, kami bergerak ke bandar padang. Pak Kamal membawa kami di jambatan Siti Nurbaya. Di jambatan ni, ada pisang bakar dan jagung bakat pedas. Memang sedap kat sini...banyak kedai. Kalau nak lepak kat sini waktu petanglah. Sebab kat bandar padang ni panas. Kami bermalam di Hotel edotel. Harga semalam di edotel ni Rp275 ribu. Boleh lah nak bermalam di sini. Sbb hotel ni, hotel kerajaan Indonesia punya. Belah malam Pak Kamal bawa kami makan di kedai satay paya kumbu di pekan padang. Satay kat sini memang terkenal di area padang. Harga dia 5 cucuk Rp 10 ribu. Kedai ni ada gado-gado, nasi goreng,mee goreng dan macam-macam lagilah. Lepas tu kami balik ke hotel kerana di bandar padang ni pukul 10 malam dan sunyi.

Hari keempat, jam 6.00 selepas sarapan pagi kami bergerak ke Lapangan terbang Minangkabau kerana tiket penerbangan kami jam 8.30 pagi waktu indonesia. Kat lapangan terbang ni memang susah sikitlah sbb banyak checknya. nak masuk pintu masuk je dah kena scan beg. Lepas tu beratur kat kaunter tiket untuk pengesahan. Lepas pengesahan kena check pastport plak. ramai tu. Lepas tu kena bayar caj kerajaan Rp75 ribu satu kepala. Lepas tu check tiket, lepas tu kena scan beg lagi. berapa banyaklah kena scan beg. Selepas semua selesai baru boleh duduk di bahagian pelepasan penerbangan.
Kami sampai di  Malaysia jam 10.30 pagi waktu Malaysia.

Lihat galeri bukittingi

p/s : Sebelum nak pegi padang sila buka web ni. banyak info..
 http://wikitravel.org/en/Bukittinggi
 http://wikitravel.org/en/Padang

307 comments :

  1. slm, mohon bantuan agar boleh tak dapatkan no kontek Pak Kamal sbb dlm perancangan nak bercuti ke Padang . . sekian terima kasih.

    Email saya : abidin8@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. saya dah email no tel pak kamal ke email abidin8@yahoo.com.

    ReplyDelete
  3. Salam..

    Bole emailkan no Pak Kamal ke aziyan79@yahoo.com

    Plan nk ke sana juga..

    Terima Kasih banyak.. :)

    ReplyDelete
  4. Kak aziyan sy dah apply no telefon pak kamal dalam email...nanti boleh jalan-jalan kat pasar aur..murah sangat.

    ReplyDelete
  5. as-salam, minta tlg email no hp Pak Kamal ke cahaya_mata_83@yahoo.com

    ReplyDelete
  6. Nurun ain, Maaf lambat reply.. sy dah email no tel pak kamal dalam email ain.kk..

    ReplyDelete
  7. salam,

    nak tnya kat Padang byk x money changer?sy pn akan ke padang & tourist guide sy pn Pak Kamal...hehe...Hotel kt Bukit tinggi Rp 200ribu tu untuk brapa org?

    ReplyDelete
  8. saya nak no contact pak kamal...emailkan kat resya_amanda90@yahoo.com.tq

    ReplyDelete
  9. nina..better tukar duit kat malaysia je...lagi senang...dan hotel kat bukit tinggi rp200 ribu untuk 2 orang lebih selesa. kalau nak jimat 3 orang pun boleh...sbb katil dia queen je..

    ReplyDelete
  10. esya_amanda90@yahoo, sy dah bagi no tel pak kamal dalam email awk..sori. lambat reply...

    ReplyDelete
  11. salam... saya juga berminat dengan pak kamal... ada lagi info yang menarik? email pada saya no phone ngan tempat yang menarik... tempat shopping... email saya b_wer@yahoo.com

    ReplyDelete
  12. b_wer@yahoo.com sy dah email no pak kamal. Semua yang sy pergi semuangya menarik dan menenangkan jiwa. Nyaman sekali..Satu tmpt je tak pegi sana iaitu Malim kundang.

    ReplyDelete
  13. salam, mohon emailkan saya no telefon pak kamal dan bagi tau mcm mana nk booking hotel?
    terima kasih utk maklumat yg diberikan..

    wahida_ixora@yahoo.com

    ReplyDelete
  14. Salam,

    Mohon emelkan saya no contact pak kamal..tk

    rosedalliyaty@yahoo.com

    ReplyDelete
  15. sori lambat reply..sy dah email no tel pak kamal ke dalam email..selamat bercuti..

    ReplyDelete
  16. 5 hari 4 malam saya bersama Pak Kamal bercuti di Bukittinggi + Padang .... May 2012 . . memang best. Thanks

    abidin8@Yahoo.com

    ReplyDelete
  17. tlg emailkn no tel. Pak Kamal

    obiennn74@gmail.com

    ReplyDelete
  18. Chenal: Bestkan..Pegi mana lagi???

    obiennn74@gmail.com Sy dah emailkan no tel Pak kamal..Thanks...

    ReplyDelete
  19. Agak2 berapa RM cukup....perbelanjaan di sana?
    Mohon juga no pak kamal...
    emel
    tokrimaubelang@yahoo.com

    ReplyDelete
  20. to: tokrimaubelang@yahoo.com
    Perbelanjaan 4 hari 3 malam lebih kurang 1500 untuk 2 orang sekali dengan shopinglah dan makan siap dengan hotel...kalau ramai lagu murah sbb kita boleh share harga transport dengan kawan2.

    ReplyDelete
  21. Salam bro aidil, boleh bagi saya no phone pak kamal, coz saya akan ke padang pada bulan november ni, tiket telah di tempah. minta jasa baik bro aidil email no phone pak kamal ke ceksu@yahoo.com

    terima kasih.

    ReplyDelete
  22. ceksu sy dah email no tel pak kamal. Semoga selamat pergi dan pulang ke tanah air.Amin

    ReplyDelete
  23. boleh dapatkan no tel pak kamal x? InsyaAllah saya akan ke padang pada 12/7 ni..emel ke noorjannah77@gmail.com...thanks so much

    ReplyDelete
  24. jannah..sy dah email no tel pak kamal..

    ReplyDelete
  25. boleh dapat no telefon pak kamal? thanks

    ReplyDelete
  26. melloyz sila bagi email untuk saya memberi no tel pak kamal..thanks you..

    ReplyDelete
  27. email saya : melloyz@yahoo.com . Thanks

    ReplyDelete
  28. melloyz sy dah email no tel pak kamal ke dalam email awk..

    ReplyDelete
  29. hye aidil..leh emel kn no pak kamal kt umminadzirah@gmail.com x?n nk tnye,hotel awk book sndri or suh pak kamal book kn?thx ya =)

    ReplyDelete
  30. Salam bro... plan nk g sana bulan 9 ni. blh bg no pak kamal x?

    ReplyDelete
  31. lupa nk bgtau... emel diniemuhaimin(at)gmail.com

    ReplyDelete
  32. salam...rasanya ada lebih cantik jika saudara letakan jer no pak kamal takde lah bersusah payah nak emailkan...heee..sebab ramai yang berminat termasuk saya....sekadar pandangan ...

    ReplyDelete
  33. Mminadzirah dan dini muhaimi sy dah email no tel pak kamal dalam email kamu.

    To: papazul: sy buat mcm adalah interaksi bersama bloger2 dan pelawat2 ke dalam blog sy ni.. Saya harap anda paham. Terima kasih kerana melawat ke dalam blog saya ni..

    ReplyDelete
  34. blh bg no pak kamal
    syazna@hotmail.com.
    thankz

    ReplyDelete
  35. syazna...boleh check email..

    ReplyDelete
  36. slm.blh email no pak kamal n cara nk booking hotel imran. ruzi_shai@yahoo.com......tqvm

    ReplyDelete
  37. Bley email sy jugak..2012faizah@gmail.com tq:-)

    ReplyDelete
  38. ruzi_shai sya dah email. Cara nak booking hotel melalu pak kamal pun boleh. kalau tak nak cari dalam senarai hotel di bukittingi di dalam google. :)

    ReplyDelete
  39. faizah..sy dah email no tel pak kamal dalam email..sila check email. Thanks..

    ReplyDelete
  40. Salam....bolih bagi no tel pak kamal terima kasih dari shah6407@gmail.com

    ReplyDelete
  41. Maaf shah..lambat reply..sy dah email no tel pak kamal. Selamat berpuasa.

    ReplyDelete
  42. Salam en.aidil....boleh minta no.contact pak kamal & no.contact hotel imran & hotel edotel

    Thanks bro

    nik.hasrul@yahoo.com

    ReplyDelete
  43. Salam Nik..aku dah email no tel pak kamal tu. kalau ko nak booking hotel booking dengan pak kamal pun boleh..pak kamal okeylah..

    ReplyDelete
  44. Salam,

    Mohon jasa baik emailkan no pak kamal.

    Terima kasih.

    cika3111@gmail.com

    ReplyDelete
  45. salam...boley sya dapatkan juga no. fon pak kamal tuh...plan nk kesna bln 9 nih..email ke zarina.i@mohr.gov.my...tenkiu....

    ReplyDelete
  46. ika dan zarina sy dah email no pak kamal. buat reseach dulu.

    ReplyDelete
  47. salam dan selamat hari raya..

    boleh emailkan no fon n email pak kamal
    terima kasih

    shahnee81@gmail.com

    ReplyDelete
  48. Boleh bagi Contact No Pak Kamal
    rahayu_aziz@yahoo.com. Tq

    ReplyDelete
  49. Salam da selamat hari raya. maaf terlewat kerana menyambut hari lebaran di kg halaman. Saya dah email no tersebut dalam email shahnee dan rahayu...Salam aidilfitri

    ReplyDelete
  50. Salam Aidilfitri, Aidil bole tlg emailkan saya no tel Pak Kamal plan nk pegi dlm masa terdekat ni : emymunet@yahoo.com (tqqqq)

    ReplyDelete
  51. salam.. aidil minta emailkan sy no fon pak kamal boley? nurashikinjaafar@yahoo.com tq ;)

    ReplyDelete
  52. nurashikin, sy dah email dalam email.

    ReplyDelete
  53. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  54. saya baru blek dr percutian dari indonesia mggu lepas...pergi ke tempat bukit tinggi yg sejuk,pandang,n mcm2 lg , amat menyoronokkan bersama Pak Kamal Kita.....sy kehilangan no telefon dan email Pak Kamal..boleh x hantarkan tersebut pda email saya

    nizammcc3630@yahoo.com

    ReplyDelete
  55. nizam..aku dah send no tel pak kamal dalam email ko..

    ReplyDelete
  56. Salam bro, Tolong bagi no Pak kamal.. Kami sekeluarga ada 8 dewasa dan 2 kanak2. Total 10 pax, agak2 Pak Kamal boleh arrange transports tak? Anyway thanks soffian

    soffian30@gmail.com

    ReplyDelete
  57. salam, saya berminat untuk dapatkan no tel pak kamal, akan ke bukit tinggi pada akhir nov 2012 nie. email saya : zarinaz_ikhlas@yahoo.com.my tqvm ya.

    ReplyDelete
  58. salam..tlg emailkan no pak kamal leh..tiket da tmph dah... :) nurulshaz@hotmail.com

    ReplyDelete
  59. kepada soffian,zarinaz dan nurul..sy dah hantar no tel dalam email kamu. semoga happy dan selamat bercuti di bukit tinggi.Amin

    ReplyDelete
  60. salam,boleh bagi saya nombor telefon pak kamal tu? annabalkis@yahoo.com saya nak ke sana pada bulan November nanti

    ReplyDelete
  61. SALAM... MOHON NO. PAK KAMAL.... JUGA... EMAIL alizaff@yahoo.com disember ni nak ke padang... pak kamal ada email tak ?

    ReplyDelete
  62. salam, sy zara. saya ingin ke pdg jg.boleh emelkan contact no pak kamal x?

    ReplyDelete
  63. salam, sy zara. saya ingin ke pdg jg.boleh emelkan contact no pak kamal x?ctzee_1105@yahoo.com

    ReplyDelete
  64. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    natasya,alizaff dan zara,
    saya telah emailkan no tel pak kamal. Pastikan telefon anda telah di roaming ke luar negara atau cuba hubungi telco anda.

    ReplyDelete
  65. Salam, saya dh book tiket nk pi bukit tinggi tp xtau info. mohon contact no@email pak kamal sbb nak tau pasal pengangkutan dari padang ke bukit tinggi n harga hotel yang murah. sy appreciate sgt klu dpt.

    warm regards,
    dyana.honeyz@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  66. saya pun nak juga..

    rahsiawangku@gmail.com

    ReplyDelete
  67. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    dyana dan sam : untuk pengetahuan awk. awk boleh membuat carian di google senarai hotel di bukittingi. sy dah email no tel pak kamal. good luck.

    ReplyDelete
  68. salam...mohon jasa baik en aidil emailkan saya no phone pak kamal..kami sekeluarga ingin ke padang dlm waktu terdekat ni..email saya deezidane@yahoo.com...thanks

    ReplyDelete
  69. Terima kasih kerana melayari http://teratak2u.blogspot.com. Saya dah email no tel pak kamal dalam email awk.

    ReplyDelete
  70. salam en aidil, minta jasa baik tolong emelkan nombor telefon pak kamal ye, ke emel saya programmercokia@gmail.com. syukran..

    ReplyDelete
  71. Sorry lambat bagi no tel pak kamal. sy dah email.

    ReplyDelete
  72. salam en Aidil . blh bg no tel pak Kamal . Inshaallah sy akan ke sn cuti sekolah nnt . thnx! blh emailkan ke ejapurple@gmail.com

    ReplyDelete
  73. Mohon agar dpt emelkn pd sy contact number pak kamal. Emel sy fiz_1507@yahoo.com

    ReplyDelete
  74. salam,boleh bagi saya nombor telefon pak kamal & hotel imran tu? prodg_dhar@yahoo.com saya nak ke sana pada bulan Mac nanti..tq

    ReplyDelete
  75. kami sekeluarga akn ke padang pd bulan disember ini.boleh x pak kamal emelkan no tepon pak kamal pada emel ini.. masnorayu@gmail.com

    ReplyDelete
  76. Kepada Fiz dan Prodg_dhar sy dah email no tel pak kamal. Maaf no tel hotel imran sy tak simpan. tp awk boleh cari di google je.

    Kepada masnor rita nama sy bukan pak kamal yeks. Pak kamal adalah supir di dalam cerita sy ni. Thanks.

    ReplyDelete
  77. Salam en aidil..tolong emelkan no pak kamal ke adam.etiqa@gmail.com..terima kasih

    ReplyDelete
  78. Salam...boleh emailkan contact no pak kamal..???

    ReplyDelete
  79. adam. Sy dah email no tel pak kamal.

    ReplyDelete
  80. as,kum...blh x tlg emailkan no fon pak kamal??sy akan ke sana dlm msa terdekat ni...tq..tpah_sagi85@yahoo.com

    ReplyDelete
  81. salam..saya juga nak no.telefon pak kamal..ni emel saya marnia0508@gamail.com..terima kasih..:)

    ReplyDelete
  82. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    emma dan Zara sy dah email not tel pak kamal. Thanks for your visit in www.teratak2u.blogspot.com

    ReplyDelete
  83. Assalamualaikum....
    Kalau tak keberatan boleh bagi no telefon pak kamal tak....bulan jan ni nak jalan jalan ke padang dan bukit tinggi.....mnss_24@yahoo.com

    ReplyDelete
  84. salam. tlg emailkan no phone pak kamal.Tq

    zarith8858@gmail.com

    ReplyDelete
  85. Salam sejahtera En. Aidil, saya berura-ura hendak melancong ke Padang pada Bulan Februari 2013, ingin memohon jasa Aidil untuk mendapatkan no. telepon Pak Kamal & juga email dia kalau ada, sekian terima kasih.
    Email saya : stoingstoing@yahoo.com

    ReplyDelete
  86. Salam dan selamat pagi Saya dah email no tel pak kamal kepada saudara/saudari. Thanks you.

    ReplyDelete
  87. Email no phone pak kamal ke 9W2UWL@gmail.com.. Tq bos

    ReplyDelete
  88. Assallamualaikum, boleh emailkan no phone pak kamal.
    Saya akan ke sana pd bln disember ini tp takde transport lg because pegi sendiri so sume kene cari sendiri.
    - Paklangreon@gmail.com

    ReplyDelete
  89. riduwan dan reon paklang sy dah email no tel pak kamal dalam email. boleh check email yeks..

    ReplyDelete
  90. Salam en Aidil,
    boleh dapatkan no fon Pak kamal

    b_wahiduzaman@yahoo.com

    Thanks in advance

    ReplyDelete
  91. Salam aidil. Boleh tak share sket brapa harga pak kamal tu charge utk transpot utk 10 org perjalanan 4 hari 3 malam ye? Dan mohon no contack pak kamal sekali. Emel saya faizal.rus@gmail.com. Terima kasih banyak aidil. Nice blog!

    ReplyDelete
  92. Asslm, boleh saya dapatkan ni telefon pak kamal, tq yer...

    ReplyDelete
  93. salam aidil, boleh tak emailkan no pak kamal di ruslindaarshad@yahoo.com, tkasih ya

    ReplyDelete
  94. salam, boleh emelkan no pak kamal
    megurl_90@yahoo.com. tqsm

    ReplyDelete
  95. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    Terima kasih kepada saudara/ri kerana melayari teratak2u ni. Sya sudah email no tel pak kamal ke dalam email saudara/ri. Sy berharap anda dapat menghubungi pak kamal..

    ReplyDelete
  96. salam..terima kasih kerana berkongsi pengalaman bercuti. saya pun akan perancangan untuk ke padang tahun 2013. boleh bagi no telefon pak kamal? Ini email saya: qeara@yahoo.com

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  97. salam qeara. sy dah email no pak kamal.

    ReplyDelete
  98. Salam Aidil. Saya nak juga no tel Pak Kamal tu sbb dah book tiket utk cuti Mac nanti. Satu lagi nak tanya, berapa purata kos makanan tengahari utk seorg kalau hidangan padang yg biasa. Harap boleh hantar maklumat ke billahent@yahoo.com.

    Terima kasih

    ReplyDelete
  99. Assalam,
    Mohon no telefon tourist guide tu and kalau boleh suggest la hotel yang ok..tq

    arzrinlinda@gmail.com

    ReplyDelete
  100. arzrinlinda sya dah email maklumat yang awk minta.

    ReplyDelete
  101. As Salam wrt,
    Bro - mohon no tel Pak Kamal and nama hotel yg bagus di Padang dan Bkt Tinggi.

    Email saya: sharilstsss@gmail.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
  102. salam bro sharil. aku dah email no tel pak kamal yeks..k.

    ReplyDelete
  103. Salam...boleh email sy no contact and email pak kamal yg boleh sy deal dgn dia.. Thanks.. Email: maxellinux@gmail.com

    ReplyDelete
  104. Maxellinux : sorilah aku tak de email pak kamal. Tp aku dah email no tel pak kamal. Ko bolehlah call pak kamal tu.

    ReplyDelete
  105. assalamualaikum, minta diemailkan no Pak Kamal menerusi email nur.zafirah9@yahoo.com terima kasih.

    ReplyDelete
  106. nurzafirah sy dah email no tel pak kamal.

    ReplyDelete
  107. Salam...blh emailkan tak nom tel pak kamal ke email afiqahabghassan@gmail.com..terima kasih.

    ReplyDelete
  108. Blh emelkan no pak kamal ke emel saya emelliaghalli@yahoo.com

    ReplyDelete
  109. sy dah email no tel pak kamal kat awak emellia.

    ReplyDelete
  110. Nice info!
    Bole saya dapatkan no pak Kamal?

    rb_dy@yahoo.com

    ReplyDelete
  111. Salam tuan rumah..mohon emel sy cntact no Pak Kamal...tq in advance ;)

    ladypink_2106@yahoo.com

    ReplyDelete
  112. cadangan nak g bulan April 2013 ni..minta emailkn no tel & email Pak Kamal..Terima Kasih rita_jer@yahoo.com...:)

    ReplyDelete
  113. salam..mintak emailkan no pak kamal boleh x?yatie81284@yahoo.com

    ReplyDelete
  114. ediany, rita dan yatie, sy dah email no tel pak kamal.

    ReplyDelete
  115. salam
    boleh tak saya dapatkan email @ no phone pak kamal?
    terima kasih.
    at ctnarrieyma@yahoo.com

    ReplyDelete
  116. mntk wmailkn no.pak kamal ..
    honeyvic_1716@yahoo.com
    tq

    ReplyDelete
  117. Salam En. Aidil,
    Saya nak minta tlg tuan,boleh tak tuan emailkan no.phone Pak Kamal dan apa2 useful tips utk ke sana? Saya bercadang nak bawa kakak dan emak ke sana dalam masa terdekat.InsyaAllah.Moga Allah membalas segala kebaikan dan ilmu yg tuan telah kongsikan untuk manfaat semua. Email saya dieha1977@yahoo.com

    ReplyDelete
  118. Salam en aidil

    boleh tolong emailkan no pak kamal kepada saya..
    fakhruddin_6@yahoo.com

    terima kasih

    ReplyDelete
  119. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    hai semua yang memberi komen. Sy dah email no tel pak kamal ke email anda. Sampaikan salam sy kepada Pak Kamal.

    ReplyDelete
  120. salam..blh tak dptkn no phone pak kamal tue....lagi satu nk tanya..brp bayaran yg dibayar kpd supir pak kamal utk 4 hr tersebut

    ReplyDelete
  121. email saya mazharri06@gmail.com...
    maaf lupa nk letak email td

    ReplyDelete
  122. salam, dekat bukit tinggi tu terkenal dengan kain sulam ke

    ReplyDelete
  123. Akum..boleh bg no pak kamal.tq

    ReplyDelete
  124. Akum..nak no pak kamal

    badariah141414@gmail.com

    ReplyDelete
  125. sori lambat reply.okeys. sy dah email no tel pak kamal.

    ReplyDelete
  126. Tq...jasa mu dikenang..semoga dimurahkan rezeki lg..

    ReplyDelete
  127. hi boleh tak sya nk dptkan no pak kamal? sya akan ke sana bulan januari nanti...mohon jasa baik tuan blog ni :D

    nadieya3010@yahoo.com

    ReplyDelete
  128. Salam aidil...
    Saya juga inginkan contact no. Pak kamal.. Sy akan ke sana jan 2013..
    Thanks in advance

    nadeeyas@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  129. nadia sy dah email no tel pak kamal tu yeks..sori lambat reply.

    ReplyDelete
  130. Assalam..boleh email cntct no pak kamal..tq email sy: norfazura.asyraf@gmail.com

    ReplyDelete
  131. Salam..Norfazura. Sy dah email no tel pak kamal.

    ReplyDelete
  132. Salam...

    Sy tertarik dengan cerita saudara. Tengok makan jagung pedas, teringat makan jagung manis di bawah gunung merapi, jogjakarta beberapa bulan yg lepas. Sy juga sdg merangka2 utk bercuti ke padang-bukittinggi pada awal Februari ini. Nampaknya pak supir yg saudara rental tu ramai peminatnya. Sudi kongsikan dgn saya di email mazaliamansor@yahoo.com atau boleh juga tinggalkan di komen2 blog saya.

    Terima kasih :)

    ReplyDelete
  133. Boleh emailkn no phone pak kamal tu
    soda_oren@yahoo.com
    tq....

    ReplyDelete
  134. Salam saudara aidil...minta tolong email no.pak kamal ke azida04@gmail.com t.kasih

    ReplyDelete
  135. Salam en. aidil...minta tolong emailkan no.pak kamal & email addressnya ke marresya@gmail.com...terima kasih

    ReplyDelete
  136. salam semua..sy dah email no tel pak kamal. ada yg lambat reply.

    ReplyDelete
  137. Salam..mohon bantuan email kan no contact pak kamal..sy bercadang mau ke padang hujung bln ni..tq...syana_25@yahoo.com

    ReplyDelete
  138. salam, boleh tak emailkan number pak kamal?terima kasih ya..tartrazine_3@yahoo.com

    ReplyDelete
  139. Slm, nk minta juga no tel pak kamal krn nk pegi Mac ini. Sdg cari supir yg sesuai utk 14 org. Terima kasih en aidil. Tlg email ke: mayangsari_60@yahoo.com

    ReplyDelete
  140. salam..bleh bg no contact pak kamal..terima kasih..tlg email ke mieoctober@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  141. hai en aidil. bole send kn no pak kamal x? tq
    che_ahtor@yahoo.com
    tq ya.

    ReplyDelete
  142. Assalamualaikum.. Terima Kasih kerana melayari blog teratak2u ini. Saya telah memberi ni tel pak kamal ke dalam email anda semua.

    ReplyDelete
  143. salam en aidil.. boleh email kat sy jua? raihanzalikha@yahoo.com. Thanks in advance!

    ReplyDelete
  144. salam..nk tanya...kalo kite nk booking car rental mcm mne mse kat sane nnt???ade no kontek x car rental??? lg 1...kalo kite drive kete xkene tahan ke dgn polis sane coz kan kite gune lesen driving malaysia....lg 1...en.aidil ade tulis, mse kite lpas check in kne byr cas kerajaan Rp.75 ribu...bukan ke dah siap skali byr dlm tiket flight ke???...harap dpt blz segera...nk buat calculation sbelum pegi sane..
    email skali no pak kamal ye...letgo_90@yahoo.com

    ReplyDelete
  145. salam..booking boleh call pak kamal je. lebih baik kita sewa kereta yang ada pemandu kerana pemanduan di sana bahaya seperti jalan raya dan sikap pemandu di sana. Cas kerajaan tu memang kena semasa hendak keluar dari Indonesia. Sy pun tak tahu kenapa kena bayar cas kerajaan tu.

    ReplyDelete
  146. Salam en.aidil....boleh minta no.contact pak kamal & no.contact hotel imran & hotel edotel. baru ni dah beli tiket ke sana, tapi lambat lagi..disember nanti:-)

    Thanks en aidil

    fantaghiro_ms@yahoo.com

    ReplyDelete
  147. salam Fantaghiro. Sy dah email no tel pak kamal dan senarai nama hotel di bukit tinggi.

    ReplyDelete
  148. Assalamualaikum..maaf, lupa tanya..kiranya Pak Kamal akan temani kiter dari mula kiter sampai ke a-pot sampailah dia hantar kiter ke a-pot?:-)

    ReplyDelete
  149. Salam fantaghiro. Pak Kamal akan menemani sepanjang di padang...Dia akan bawa kemana saja kita nak pergi.

    ReplyDelete
  150. assalamualaikum,

    boleh beri saya no telefon pak kamal. bercadang nak bercuti di sana. kalau boleh beri juga no telefon hotel-hotel kat sana. terima kasih

    ReplyDelete
  151. email saya idijah@gmail.com

    ReplyDelete
  152. Boleh email contact no pak kamal. Email ke belly_rahim@yahoo.com

    ReplyDelete
  153. Mohon no phone pak kamal ye . email ke zaidimus@gmail.com

    ReplyDelete
  154. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  155. salam..minta emailkan no hp pak kamal di cikpong87@gmail.com..terima kasih..

    ReplyDelete
  156. tolong emailkan Hp Pak Kamal kepada saya mohdsedny@gmail.com. TQ

    ReplyDelete
  157. Salam semua. Sory lambat sikit. Almaklumlah cuti. Sy dah email no tel pak kamal. Thanks.

    ReplyDelete
  158. salam..boleh bg no tel and email en kamal..tq

    ReplyDelete
  159. lupa..email sy iffa130909@gmail.com

    ReplyDelete
  160. Info menarik,emailkan pada saya juga ya... aishatur@yahoo.com.my tq

    ReplyDelete
  161. assalamualaikum, ramainye yang tertarik dg blog tuan dan ramainye nakkan bantuan Pak Kamal... oleh itu saya juga teringin le juge no tel dan email Pak Kamal - boleh tolong ye... email saya ia lah: karimzada_06@yahoo.com.my terima kasih bebanyak.
    Kami akan kesana pada 3/5 - 6/5/2013 nanti jika tiada halangan.

    ReplyDelete
  162. salam.. bleh emel jgak x no fon pak kamal tu.. snj_85@yahoo.com.my..

    thnx ye..

    ReplyDelete
  163. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    Terima kasih kerana melayari teratak2u ni. Sy dah reply no tel pak kamal di dalam email kamu. Mana yang lambat reply tu sy minta maaf.

    ReplyDelete
  164. Salam.. boleh dapatkan no tel Pak Kamal ...Saya akan ke sana pada
    21hb Feb 2012

    boleh email ana@kaf.com.my

    ReplyDelete
  165. salam en. aidil.. boleh sy dapatkan contact no & details serat itinerary en.aidil sepanjang di sana? ada link utk booking hotel tak?
    bagi pendapat en.aidil la.. bagus sy stay di bandar padang ka atau di area bukit tinggi..?
    insya allah, saya kesana 27/4 sampai 1/5/13...kalau sesiapa disini yg pegi skali dgn saya, jom la kita share2 ^_^

    ReplyDelete
  166. emel saya che_adeq2003@yahoo.com atau norfarizan86@yahoo.com ... TQ

    ReplyDelete
  167. salam....boleh saya dapatkan contact number pak kamal sebab saya akn kesana bulan 4 nti... emel ke azieharis89@gmail.com.... tq

    ReplyDelete
  168. okey semua. sy dah email no tel pak kamal. Ijan. Better tinggal di kedua2 tempat. Tp bukit tinggi lagi bestlah.:)

    ReplyDelete
  169. Salam...boleh emailkn saya no tepon pak kamal n hotel imran n ittnrary kt Padang. Email sy : sazlindaibrahim@yahoo.com

    ReplyDelete
  170. salam.minta tolong emailkan saya no.pak kamal.terima kasih :)

    raha_din@yahoo.com

    ReplyDelete
  171. Salam..bole emailkn sy no phone pak kamal..plan nak pergi ke sana .. tq..amail sy nizam6996@yahoo.com

    ReplyDelete
  172. Salam..boleh emailkan sy no phone pak kamal..plan nak pergi ke sana .. tq..alamat email sy: labaha9@gmail.com
    TQ.

    ReplyDelete
  173. Salam. Saya bercadang untuk ke Padang pada 22 mac - 25 mac 2013. saya berminat untuk mendapatkan perkhidmatan Pak Kamal. Boleh ke tolong email kepada saya alamat email pak kamal.
    Alamat email saya faizankb@hotmail.com
    terima kasih

    ReplyDelete
  174. slm aidil, tlg emailkan no tel pak kamal ke onlinehijab@yahoo.com terima kasih. jgn lupa tau emailkan :)

    ReplyDelete
  175. Salam. Boleh dapatkan no tel Pak Kamal.
    Email saya rositaismail@gmail.com
    Terima kasih

    ReplyDelete
  176. Salam semua. Maaflah kerana terlewat sikit membalas no tel pak ke dalam email kerana cuti raya cina. huhuhu..okeys..sy dah emailkan no tel pak kamal yeks..semoga you all berpuas hati..thanks..

    ReplyDelete
  177. Salam, boleh minta no contact pak kamal.. Email saya nizamr78@gmail.com terima kasih

    ReplyDelete
  178. assalamkm, saya juga nak dptkan emel / no telefon pak kamal..
    bole tak emelkan pada saya
    khabar83@gmail.com @ 010-5198986
    Thanks ya

    ReplyDelete
  179. Salam encik, bole sya dptkan no telefon pak kamal. Bermnat untuk mengunakan khidmatnya. email sya yuhaniza646@gmail.com Trima ksih yea

    ReplyDelete
  180. salam..nk minta nmbr tipon pak kamal boleh?ni email sye, carlzafran_boy@yahoo.com...terima ksh..

    ReplyDelete
  181. Assalamualaikum,
    Boleh En Aidil emailkan saya no telefon Pak Kamal kerana nak kesana pada Mac ini. Email saya azmijitra@gmail.com . terima kasih.

    ReplyDelete
  182. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    sy dah email no tel pak kamal. Thanks melayari blog sy ini. Sokongan anda semua amat saya hargai.

    ReplyDelete
  183. salam.. boleh saya dapatkan no tel pak kamal.. emailkan pada saya milaidaa@yahoo.com terima kasih..

    ReplyDelete
  184. Salam.boleh emailkn num pak kmal x? Sy plan nk g bulan march ni. (Fzainariah@yahoo.com)

    ReplyDelete
  185. hi dear, boleh tak saya dapatkan no hp pak kamal nier..

    whh5153@gmail.com

    thank you.

    ReplyDelete
  186. SALAM boleh dapatkan saya num talifon pak kamal dan hotel termurah di bukit tinggi,, saya nak pergi travel sana dlm bulan july 2013

    email sy.. mashitahazmi@gmail.com

    ReplyDelete
  187. Salam Tuan Aidil
    Saya pun merasa senang sekali membaca pengalaman Tuan selama melawat ke Bukittinggi, Sumatera Barat pada 14 Januari 2012. Dalam cerita atau tulisan pada blog Tuan ada beberapa hal yang membuat saya terpanggil secara moral untuk meluruskan cerita yang disampaikan oleh driver pada Tuan, kerena saya punya prinsip dalam kehidupan saya “ Katakanlah yang benar itu sekalipun pahit” dan juga saya memegang teguh pesan Brury Marantika yaitu “ Jangan ada dusta diantara kita”. Kerena bila seseorang berdusta 1 kali dia harus menciptakan dusta-dusta yang baru untuk menutupi dusta yang lama.
    Ketika terjadi gempa di Aceh pada tanggal 26 Desember 2004 sekitar jam 8 pagi, memang gempa di Aceh 8,9 SR, kerena jaraknya jauh antara Aceh dengan Bukittinggi maka di Bukittinggi terasa sekitar 3 SR sahaja. Kalau diambil garis lurus dari pusat gempa Aceh ke Bukittinggi dan dari pusat gempa Aceh ke Kedah, lebih dekat ke Kedah dari ke Bukittinggi. Jadi pada masa itu tidak ada satupun rumah yang rusak di Bukittinggi apa lagi di informasikan rumah rebah kat tanah, jadi tidak ada orang yang tidur di jalan. Sedangkan pada gempa 30 September 2009, 7,9 SR tidak ada rumah yang rusak di Bukittinggi. itu hanya nyanyian burung diwaktu pagi hari sahaja yang tidak boleh di pertanggung jawabkan kebenarannya, atau informasi balas kasihan.
    Apalagi yang menyebutkan pokon kelapa yang bengkang bengkong yang ada di Pagaruyung, Batusangkar di akibatkan oleh gempa Aceh, ini betul-betul informasi yang jauh dari kebenaran dan tidak ilmiah sedikit pun. Kerena saya jauh sebelum gempa di Aceh saya sudah sering berhenti di “Istana Silinduang Bulan” ( bukan Istana Pagaruyung) yang jaraknya sekitar 20 meter dari pokok kelapa yang bengkang bengkong itu. Saya sudah menjumpai pokok kelapa itu sudah bengkang bengkong juga. Jadi sangat di sayangkan ada yang memberi informasi yang tidak benar pada pelancong.
    Mohon maaf atas tulisan saya ini demi kebenaran.
    Wassalam
    Amsyahril

    ReplyDelete
  188. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    Sy dah email no tel pak kamal dalam email awk. Sy harap perutian anda nanti lebih bermakna di sana.

    Amshahril : Terima kasih melayari blog ini. Mengenai gempa bumi di sana yang deceritakan oleh pak kamal itu. Sya harap kita boleh periksa kembali adakah berlaku gegaran dan rumah runtuh di sana. Terima kasih kerana membantu dan menerangkannya.

    ReplyDelete
  189. salam, betul tu apa yang pak amsyahril cakap, gegaran 2009 kawasan yang banyak rosak ialah padang dan pariaman, kalau bukittinggi tak de yang rosak pun rumah orang, yang ada gegaran je yang terasa.
    Mengenai pkok kelapa yang bengkang bengkong, memang dah ada dari dulu, bukan gara gara gegaran kat aceh, Terima kasih pak amsyahril informasi nya itu, yang ini harus kita perbaiki. Peace from sumatera barat.

    ReplyDelete
  190. Salam sdr Aidil, boleh bagi sya no.hp Pak Kamal dan cadangan sdr berkenaan tempat makan , penginapan yg selasa dan harga berpatutan dan di mana sesuai sya tinggal adakah di Padang atau Bukit Tinggi lebih bagus utk sya tinggal?? sila emailkan di aithusamarketing@gmail.com

    ReplyDelete
  191. salam..
    en.Aidil bleh bg email n contact no pak kamal??
    tlg emailkan di kucin_ku@yahoo.com..
    tq

    ReplyDelete
  192. As salam.. sdr Aidil, boleh bagi no.hp Pak Kamal dan cadangan sdr berkenaan tempat makan , penginapan yg selesa nyaman dan harga berpatutan dan di mana sesuai saya dan wife tinggal adakah di Padang atau Bukit Tinggi lebih bagus? sila emailkan di dianasribtheriranto@gmail.com

    ReplyDelete